Als u wilt dat uw website zowel goed vindbaar als succesvol is, is het belangrijk dat u de site goed inricht. Een goede indeling van uw website maakt het voor zowel zoekmachines als bezoekers eenvoudig om te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Beide partijen waarderen dat. De website scoort dan hoog in zoekmachines zoals Google én je bezoekers zullen klanten worden.
Y-catcher! helpt u graag. Daarom geven wij 10 gouden tips hoe je een perfect ingedeelde website maakt waarmee een website bovendien goed vindbaar wordt. U leest ook wat er absoluut niet mag ontbreken op uw site (op straffe van verlies van bezoekers!).
1. Zorg voor een overzichtelijke homepage
De meeste websurfers belanden op de homepage. En ze willen maar 1 ding: gehoord worden en zich herkend voelen. Daarom is het belangrijk dat de homepage goed aansluit bij de doelgroep en zijn behoefte. Als je dat goed doet is de kans groot dat hij/zij uw product of dienst gaat kopen. Zorg er daarom voor dat de homepage in één oogopslag duidelijk maakt wat de website en uw onderneming te bieden hebben en wat u uniek maakt.
Heeft uw bedrijf verschillende doelgroepen? Maak dan voor elke doelgroep een aparte website. Is dat niet mogelijk? Verwijs dan op de homepage uw klanten direct door naar informatie die specifiek voor hen is bedoeld.
2. Wees bescheiden
Helaas: de bezoeker is niet op zoek naar u. U bent voor hem of haar niet zo interessant. De bezoeker van de website denkt eerst: ‘What’s in it for me?’ Hij wil weten of en hoe uw dienst of product hem kan helpen bij de oplossing van zijn probleem.
Soms zie je dat profielpagina’s – ‘Wie zijn wij?’ – op een prominente plek in het menu van een website staan. Zo’n pagina kun je echter gerust onder of achter in het menu zetten. Want pas als je bezoeker echt geïnteresseerd is, wil hij weten wie er achter het bedrijf staat. Dat geeft bovendien vertrouwen.
3. Maak contact mogelijk
Websurfers zijn zo langzamerhand gepokt en gemazeld. Ze herkennen een pagina ‘Contact’ op mijlenver. Ze weten (en verwachten!) dat ze hier de contactgegevens van het bedrijf vinden. Het schept vertrouwen als je hier alle gegevens uitgebreid vermeldt. En dit vertrouwen bevordert de kans dat de bezoeker ook echt contact met jou opneemt. Deze zaken horen in ieder geval thuis op de pagina ‘Contact’:
- e-mailadressen
- NAW-gegevens van bezoek- en postadres
- telefoonnummers
- inschrijfnummer Kamer van Koophandel
- BTW-nummer
4. Laat bezoeker reageren
Interactie met bezoekers is belangrijk. Je wilt immers een gesprek met ze aangaan en een relatie met ze opbouwen. Het kan heel goed werken wanneer u aan het contactformulier een reactieformulier toevoegt. Met een reactieformulier verlaagt u de drempel voor bezoekers om snel te reageren. (Maar laat je bezoekers vooral geen onnodige gegevens invullen, zoals leeftijd, functie en geslacht. Dat roept alleen irritatie op.)
5. Geef bedrijfsinformatie
De bezoeker van uw site heeft informatie nodig voordat hij een beslissing neemt. Vergeet daarom nooit aanvullende informatie over uw bedrijf te geven. Dat kunt u doen op een aparte pagina, maar ook op de pagina ‘Contact’. Een paar voorbeelden van nuttige bedrijfsinformatie:
- openingstijden showroom
- bereikbaarheid helpdesk
- routebeschrijving (Google Maps)
- parkeergelegenheid
- tarieven
- huisdieren toegestaan?
- toegankelijkheid voor mindervaliden
- de regio waarin je werkt
6. Geef elke dienst een pagina
Sommige ondernemers hebben 1 dienst of 1 product. Ze verkopen bv. rode fietsen. De meeste ondernemers verkopen echter verschillende diensten of producten. Geldt dat ook voor u? Maak dan voor elke dienst of productgroep een aparte pagina. Dan wordt uw website beter vindbaar in zoekmachines. En het sluit ook beter aan bij de verwachtingen van uw bezoeker.
Maak deze subpagina’s toegankelijk via een overzichtspagina waarop u kort de verschillende items beschrijft. Zorg er ook voor dat op de afzonderlijke pagina’s direct het voordeel (de baten) voor uw klant zichtbaar is. Dan kunt u doen door bijv. eerst de positieve kenmerken van uw product of dienst te vermelden of de resultaten die het oplevert.
7. Maak scannen van tekst mogelijk
De bezoeker van uw website gaat er niet voor zitten om eens lekker alle tekst op een website te lezen. Nee, hij scant de tekst eerst vluchtig met z’n ogen. Een beetje zoals je koppen snelt in de krant. Pas wanneer tijdens het scannen blijkt dat de inhoud van de website aansluit bij zijn behoefte, gaat hij beter lezen.
Maar lezen vanaf een beeldscherm is veel lastiger dan het lezen van een krant of een andere papieren tekst. Het is behoorlijk vermoeiend voor je ogen. Maak het de bezoeker daarom makkelijk en deel de tekst op in kleine delen (alinea’s en paragrafen). Gebruik kopjes en witregels om alles overzichtelijk te houden.
8. Serveer een overzichtelijk menu
Websurfers denken niet na. Ze hebben helemaal geen zin om uit te pluizen hoe ze het beste door uw site navigeren. Dat willen ze op de automatische piloot doen. Als ze het niet direct begrijpen, raken ze geïrriteerd en klikken ze weg. Een helder menu en een overzichtelijke navigatiestructuur zijn daarom belangrijk.
U doet er goed aan het menu bovenaan of links op de pagina te zetten. Dat zijn de plekken die daarvoor het meest gebruikt worden en daarom verwachten bezoekers dat ook. Probeer uw bezoeker niet te verrassen met een anders-dan-anders menu!
Uitklapmenu’s kunnen handig zijn, maar zijn qua marketing en usability niet helemaal aan te raden. Als een submenu permanent zichtbaar is, zal de bezoeker geneigd zijn erop te klikken. Hij haakt eerder af wanneer hij met de muis weer naar het menu moet en via het uitklapscherm een volgende keuze moet maken.
En wat nog erger is: voor zoekmachinerobots zijn sommige links in uitklapmenu’s onzichtbaar. Zij zullen dus niet de onderliggende pagina’s kunnen indexeren en dat gaat ten koste van de vindbaarheid van uw website.
9. Help uw bezoeker de volgende stap te zetten
Uw bezoeker heeft u nodig! Hij zoekt een oplossing voor zijn probleem en wil geholpen worden. Hij is op uw site gekomen en vraagt zich af: wat kan ik hier doen? Vertel hem dat luid en duidelijk.
Vermeld dus op alle pagina’s hoe hij contact met u kan opnemen. Roep hem letterlijk op tot actie over te gaan en beschrijf precies wat hij kan verwachten.
10. Voeg een sitemap toe
Zoekmachines willen graag de precieze structuur van je website weten. Daarom houden ze erg van sitemaps. Een sitemap is een handig overzicht van alle pagina’s van je website. U kunt eenvoudig zelf een sitemap toevoegen.
Telt jouw site minder dan 10 pagina’s? Dan is een sitemap niet per se noodzakelijk.
Bonustip
Ben je actief op social media zoals Twitter, LinkedIn of Facebook? Geef dit dan duidelijk aan op uw website. Je kunt links maken naar je persoonlijke pagina’s in deze social media. Je kunt Twitter ook integreren in jouw website. Dan zien bezoekers van jouw site jouw Twitter timeline: alle laatste tweets die je hebt gemaakt. Zo leren ze je alvast beter kennen en wordt de drempel om contact met je op te nemen weer wat lager.
Y-catcher! kan helpen met het bouwen van uw website of het verbeteren uw bestaande website, waardoor uw website beter vindbaar wordt én u meer bezoekers tot klant maakt!
Meer informatie, tel: 075 – 640 1793 of mail ons.