Wat maakt Y-catcher! uniek en zeer rendabel om mee samen te werken voor de reisbranche?
Onze ruim 30 websites en reisblogs die wij uitgeven over vakanties en reizen, bevatten allemaal unieke content en kennen verschillende niches en thema’s. Hiermee bereiken we jaarlijks miljoenen mensen die zich oriënteren op een vakantie in binnen- of buitenland.
Onze primaire start is begonnen met het feit dat er veel vakanties en accommodaties niet zo makkelijk te vinden waren online. Bij het zelf boeken van een vakantie liepen we hier steeds tegenaan. Je kon het niet vinden, of alle informatie was hetzelfde, of je kreeg geen antwoord op specifieke vragen.
Omdat wij al jarenlang websites bouwden, besloten wij onze ervaringen op een eigen website te plaatsen. Dat was door ons toch makkelijk gemaakt. Verder hadden we er niet zoveel bedoelingen mee. Maar wat bleek. Onze eerste website vakantievoortieners.nl trok al snel veel bezoekers. We verdiepten ons in vakantie- en affiliatemarketing en voila, er ontstond een nieuwe activiteit binnen ons bedrijf.
Om een lang verhaal kort te maken: het smaakte naar meer. Want we konden nog steeds vaak iets niet online vinden rond vakanties, maar bepaalde vakanties en accommodaties waren minder geschikt om op vakantievoortieners.nl te plaatsen. Er ontstonden ideeën voor nieuwe websites en we hebben bestaande, goedlopende reisblogs en vakantiewebsites overgenomen. Bekijk hier ons overzicht met vakantiewebsites.
De oriënterende vakantieganger staat centraal
Wij bekijken dus alles vanuit het oogpunt van degene die iets zoekt voor de volgende vakantie. Van iets heel specifieks tot het opdoen van ideeën. Op onze sites is de kans groot dat zij wel de informatie vinden die ze zoeken. Van een stedentrip tot een grote rondreis, van een chalet op de camping tot een luxe 5***** resort.
Natuurlijk is er ook algemene informatie te vinden op onze websites en blogs, maar we gaan graag een stapje verder.
Veel gestelde vragen aan ons
Zijn jullie ook reisbloggers?
Jawel, dat zijn we ook. Een aantal mensen bij ons op kantoor gaan regelmatig op reis. Al onze ervaringen delen we op onze website en geven onze eerlijke visie op vakanties en bepaalde vakantieregio’s. Niet alleen doen wij dit zelf, dit doen ook gastbloggers voor ons. We schrijven over eigen vakanties en ervaringen met reizen, maar ook schrijven we naar aanleiding van persreizen.
Echter, bij ons is niet iedereen even reislustig. Sommigen willen hooguit twee keer per jaar op vakantie. En dan is de wens dat hun vakantie precies aansluit bij hun behoefte. Zij zijn kampioen geworden in zoeken op internet naar de ideale vakantie. Is die niet te vinden of is er onvoldoende informatie? Dan schrijven ze er zelf over. Inclusief allerlei tips waar ze zelf behoefte aan hebben. Dat is een veel bredere blik dan alleen ervaringen delen over vakanties.
Waarom geven jullie zoveel websites uit en is dat wel bij te houden?
Dit is een bewuste keuze. Wij zijn een professioneel familiebedrijf en gaan voor bestaanszekerheid. Dat wij ruim 30 reiswebsites uitgeven, zien wij vooral als een voordeel in een markt waarin Google een belangrijke pion is. Wij zijn veel minder kwetsbaar. Maar er is ook een groot voordeel aan het uitgeven van tientallen reiswebsites voor onze relaties waar we mee samenwerken.
Onze ervaringen en informatie kunnen wij namelijk op verschillende websites verwerken. Daarbij kijken we goed of er een match is met de content en het hoofdthema/doelgroep van de website. Onderling kunnen de artikelen weer linken, waardoor de artikelen en blogs nog meer waarde krijgen.
Zo kan bij ons één persoon die meegaat op een persreis, hier unieke verslagen van maken voor verschillende relevante websites.
Omdat wij een familiebedrijf zijn waarin 4 personen fulltime bezig zijn met de sites en wij diverse parttimers in dienst hebben, kunnen wij prima al onze sites onderhouden. Wel hebben wij het motto dat iets altijd beter kan. Daar steken wij dus ook veel tijd in. Niet alleen nieuwe blogs, maar ook oude artikelen en blogs verbeteren en onderhouden. Net als technische en vormgevingsupdates op onze sites. Overigens weten we inmiddels wel dat een mooie site niet tot meer conversie leidt. Een gebruiksvriendelijke website met vooral de juiste informatie, wel!
Wat is jullie verdienmodel?
Wij werken veel met affiliatelinks (commissie per sale) en plaatsen artikelen, links en bepaalde gastblogs tegen een vergoeding. Wij bewaken daarbij wel altijd de relevantie en kwaliteit.
Zijn jullie ook influencers?
Ja, maar wij noemen ons lange-termijn-influencers. Een artikel dat wij schrijven kan jarenlang gevonden worden via Google. Een kleine investering heeft dus een jarenlang effect. Ook kunnen wij dit altijd opnieuw delen op social media. Als lange-termijn-influencers kunnen we mensen met één artikel jarenlang inspireren en triggeren voor een specifieke reis of accommodatie. Ons conversiegehalte ligt hoog, want veel mensen die via Google op een van onze sites komen, hebben al een specifieke ‘koopbehoefte’. Of beter gezegd, de behoefte om een vakantie te boeken.
Instagram is voor ons een te vluchtig medium en gebruiken wij daarom beperkt. Een campagne met een influencer op Insta of Tiktok koppelen aan een reisblog is een van de meest efficiënte vormen van vakantiemarketing.
Kunnen jullie informatie verwerken op een website zonder op reis te gaan?
Ja dat kunnen we zeker. Vaak gaat het dan om specifieke, nieuwe informatie van reisaanbieders, verkeersbureaus, PR-bureaus, enzovoort.
Wij kunnen hier juist veel aandacht aan geven. In overleg kunnen wij bepalen voor wie de informatie geschikt is en op welke websites wij dit zullen plaatsen. Gerichte vakantiemarketing dus. Dit doen wij nooit als persbericht, want wij willen alleen unieke content op onze website. Wij vragen naast de tekst om specifieke foto’s die wij rechtenvrij mogen gebruiken op onze website.
De kosten zullen meevallen, al zijn ze afhankelijk van de site(s) waar de informatie geplaatst gaat worden. Ook wordt in de prijs meegenomen of wij affiliatelinks kunnen plaatsen of alleen ‘schone’ do-follow links. Bij ons heeft u jarenlang profijt van een eenmalige investering. Niet alleen door de informatie op onze site, het kan ook een online boost geven aan de vindbaarheid van uw eigen website.
Met wie werken jullie samen?
Wij werken samen met o.a. affiliatepartners, reisorganisaties, campings, hotels, verkeersbureaus (landen en toeristische bureaus), PR-en marketingbureaus en SEO-agency’s.
Op welke manieren kunnen we samenwerken?
Ten eerste is het belangrijk om te herhalen dat wij alleen unieke content plaatsen én al onze artikelen optimaliseren voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines. De zelf geschreven artikelen die veel waarde hebben voor onze lezers, blijven minimaal 3 jaar op onze site staan, maar meestal langer. Tenzij ze eerder gedateerd zijn, omdat iets niet meer bestaat of een evenement is afgelopen. Vakantiemarketing op maat werkt heel goed!
We kunnen op verschillende manieren samenwerken. We kunnen u onze mediakit opsturen. Sommige informatie over bijvoorbeeld bepaalde vakantieregio’s kunnen wij soms zelfs kosteloos plaatsen. Bespreek uw wensen met Melvin en hij vertelt graag wat de mogelijkheden zijn. Het makkelijkste is om even te mailen naar melvin@y-catcher.nl. Dat kan ook voor een belafspraak.
Voorbeelden van samenwerkingen:
1
Wij schrijven op verzoek een uniek artikel over een accommodatie, hotel, camping, evenement, regio, enzovoort op een of meerdere van onze vakantiewebsites.
2
U nodigt ons uit op een bijeenkomst, waar verschillende zaken rond reizen, toerisme of vakantieaccommodaties worden belicht. Denk bijvoorbeeld aan verkeers- of PR-bureaus over bepaalde landen, regio’s of rond specifieke vakantiethema’s.
We kunnen niet overal op ingaan, maar we zullen wel ons best doen om hierbij aanwezig te zijn.
3
Persreis, individueel of in een groep. De artikelen en blogs die wij schrijven, naar aanleiding van een persreis hebben veel waarde voor onze lezers. Soms kunnen wij dit combineren met het maken van een vlog naast de blog(s). Wij maken sowieso zelf ook foto’s. Deze eigen, niet de meest perfecte foto’s, maken dat een verslag authentiek overkomt.
4
Wij maken een productreview van reis-gerelateerde producten zoals boeken, outdoorkleding of reisartikelen. Dit gaat altijd in overleg.
5
Wij plaatsen in overleg links in bestaande artikelen naar uw website voor een betere online vindbaarheid van uw eigen website.
Vragen?
Heeft u vragen over vakantiemarketing of bent u op zoek naar een samenwerking? Stuur dan een mail naar melvin@y-catcher.nl.