Uw imago is hoe u overkomt op anderen. Uw huisstijl is dus feitelijk uw visitekaartje. Een imago en dus ook huisstijl, moet zoveel mogelijk overeenkomen met uw identiteit.
Uw identiteit is hoe u zelf over wilt komen op anderen. Als het goed is, komen dus de identiteit en imago overeen.
De eerste indruk
Helaas is dit vaak niet zo en heeft men er geen weet van. Een voorbeeld:
Veel startende ondernemers besteden nog geen geld aan een goed logo. Dat geeft niet, maar opvallend is dat zeer velen kiezen om hun naam te schrijven in het lettertype: Comic Sans.
Vervolgens zijn zij een van de velen. Niet wetende dat dit lettertype door veel bedrijven als niet professioneel wordt bestempeld. Men onthoudt de naam ook niet goed, omdat er geen onderscheidende kenmerken te vinden zijn. Een gemiste kans.
Dit is misschien een extreem voorbeeld, maar soms is het goed als een buitenstaander u op bepaalde zaken wijst. Het kan namelijk ook positief werken. Stel, u verkoopt zeer goedkope artikelen. Dan moet u vooral niet een te dure, professionele uitstraling hebben, want dan zijn uw klanten al weg voor ze de producten (en prijzen) gezien hebben. Ze dachten namelijk dat u vast duur zou zijn.
Onderscheiden
U kunt zich onderscheiden, maar houd wel bepaalde regels in acht. Denk daarbij aan kleurgebruik. Een kleur kan onderscheidend werken, maar ook tegen u werken. Bent u een hovenier, dan kan men feitelijk niet anders dan met groen als hoofdkleur werken. Neemt u de kleuren rood en blauw, dan herkent men u niet meer als hovenier. Door een goede uitstraling, de juiste informatie en een betrouwbaar voorkomen, zult u zeker klanten aantrekken.
Andere imago-factoren:
Naast de huisstijl zijn er nog andere zaken waarmee u een bepaalt imago opbouwt bij uw klanten. Denk dan aan:
- de service;
- u persoonlijk;
- persberichten;
- kwaliteit van uw diensten/producten;
- uw bedrijfsauto (schoon of niet schoon…);
- uw kantoorinrichting;
enzovoort.
Maak u niet ongerust. Het is natuurlijk ideaal als uw identiteit en uw imago precies overeenkomen. In de praktijk blijkt dat echter nauwelijks haalbaar. Er zijn altijd factoren waar u nauwelijks invloed op kunt uitoefenen. Wees u zelf er wel van bewust dat u soms anders overkomt, dan hoe u uw bedrijf eigenlijk wilt profileren! Dan kunt u stappen nemen, om deze kloof te dichten!