Het worldwide web is groot en als u hierin wilt opvallen dan moet u zich toch echt onderscheiden. Met name als de online concurrentie binnen uw branche groot is.
Bij niche marketing ga je je richten op één bepaalde doelgroep of één bijzondere eigenschap van uw product of dienst. U gaat zich dus heel bewust focussen, zodat u ook gezien wordt als expert op dit gebied. Niet alleen online, maar ook binnen deze doelgroep zult u bekendheid krijgen.
Dat wil niet zeggen dat u zich alleen maar op deze doelgroep richt. U bouwt hier bekendheid mee op, maar u kunt natuurlijk een breder assortiment of meerdere diensten aanbieden.
Een aantal voorbeelden:
Geen niche | Wel een niche |
Coach | Coach van ondernemers met een burnout |
Elektrotechnisch installateur | Elektrotechnisch installateur voor villa’s en luxe kantoorgebouwen, gespecialiseerd in domotica. |
IT-consultant | IT-consultant huisartsenpraktijken |
Administratiekantoor | Administratiekantoor voor horecabedrijven, gespecialiseerd in regelgeving |
Schoonheidsspecialiste | Schoonheidsspecialiste voor 65+-ers |
De meeste bedrijven laten een website bouwen, benoemen al hun diensten of producten maar geven niet direct aan wat hun specialiteit is.
Hoe past u online nichemarketing toe?
Nichemarketing kan met speciale landingspagina’s op uw eigen site. Maar u kunt ook een extra website hiervoor online zetten, of one-page-websites op een andere relevante domeinnaam. U kunt de websites onderling weer koppelen.
Hoe meer u over dit speciale onderwerp (niche) schrijft, des te beter zult u gevonden én geraadpleegd worden.
Een ander woord voor een niche website is een microsite.