Waarom webstatistieken?
Webstatistieken worden meestal pas ingezet als iemand graag wil weten hoeveel mensen een website bezoeken. Maar dat er veel meer informatie uit gehaald kan worden, waardoor je zelfs de omzet kunt verhogen, wordt vaak nog niet ingezien.
Een website is niet klaar op het moment dat hij online staat. U mist veel als u nu achterover gaat zitten wachten op wat er komen gaat. Daarom laten wij u graag zien hoe u webstatistieken kunt inzetten om tot een succesvolle website te komen.
Gebruik webstatistieken
Wij maken daarbij onderscheid tussen drie doelgroepen:
- De kleine zelfstandigen die zich met name richten op particulieren. Deze groep kan gebruik maken van Google Analytics dat geheel gratis aangeboden wordt.
- De bedrijven waarbij sales een belangrijke functie speelt en die meer informatie willen over de bedrijven die hun website bezoeken. Professionele webstatistieken met meer functies biedt dan meer mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld zien welke bedrijven of organisaties je website hebben bezocht. Deze webstatistieken van Mtrack kosten €140,00 per jaar. U kunt eerst gratis vier weken deze professionele statistieken op uw website uitproberen.
- Webstatistieken voor overheid
De overheid mag vanuit privacy-oogpunt geen Google Analytics gebruiken. Ook professonele webstatistieken voldoen niet altijd aan deze privacy-voorwaarden.
Wat voor voordelen hebben webstatistieken?
Een kleine greep van informatie die u uit webstatistieken kunt halen:
- aantal (nieuwe en terugkerende) bezoekers
- wijze waarop men op uw website is gekomen (zoekmachine, url, enz.)
- gebruikte zoektermen
- pagina’s die het meest of minst bezocht worden
- waar komen bezoekers vandaan
- welke bedrijven hebben uw website bezocht (doelgroep 2)
- hoe lang verblijft men op de website
- in hoeverre leveren online advertenties iets op
Hoe kan ik nu mijn conversie verhogen?
Conversie is: het aantal bezoekers dat overgaat tot de gewenste actie(bestellen, contactformulier invullen, iets downloaden, enz.) ten opzichte van het totaal aantal bezoekers op een website.
Met behulp van webstatistieken kun je het conversiepercentage verhogen.Niet alleen door dit percentage te meten, maar ook door te volgen hoe het gedrag is van de bezoeker dat de website bezoekt. Waar en hoe komt men binnen, welke pagina’s bezoekt men voor zij eventueel tot actie overgaan. Of is er een pagina waar men juist vaak de website verlaat. Dit noem je een funnelanalyse.
Een funnelanalyse geeft je inzicht over de succesfactoren van de website, maar ook de verbeterpunten. Je kunt daarop gericht actie ondernemen door de succesfactoren te herhalen en de pagina’s die men vaak of te snel verlaat te verbeteren. Ook kun je constateren aan de hand van het bezoekersgedrag welke behoefte het grootst is en hier handig op inspelen.
De website op deze wijze analyseren is voor iedereen nuttig, van eenpitter tot multinational.
Voor bedrijven die veel aandacht aan sales besteden is het handig om professionelere webstatistieken te plaatsen. Dit geeft meer informatie over de bedrijven die uw site bezoeken en hier kunt u direct salesactiviteiten aan verbinden. U ziet immers precies de naam van het bedrijf die uw site heeft bezocht en via welk route men op uw website is binnen gekomen.
Of u kunt direct inzichtelijk maken wat de opbrengst is van bepaalde marketingcampagnes, zodat u hier nieuwe marketingactiviteiten op kunt aanpassen.
Met een professioneel pakket kunt u zelfs Google Adwords beter volgen, dan met alleen Google Analytics.
Bedrijven die actief gebruik maken van webstatistieken hebben een succesvollere website die tot meer bezoekers en een hogere omzet leidt.
Meer informatie
Lees verder over Mtrack
Lees verder over Google Analytics