Veel klanten willen graag een slideshow op de homepage hebben. De wens is bij voorkeur ‘weinig tekst en mooie opvallende afbeeldingen’.
Even voor de duidelijkheid: een slider of een slideshow zijn meerdere foto’s die achter elkaar getoond worden. Op de homepage is dit vaak ter breedte van het beeldscherm, of ter grootte van de breedte van de website. De foto’s kunnen langzaam vervagen voor de nieuwe foto wordt getoond of bijvoorbeeld links of rechts naar binnen “floepen”.
Een slideshow moet een functie hebben. Het is verstandig om een weloverwogen beslissing te nemen en niet alleen te denken aan wat je zelf mooi vindt. Een bedrijfswebsite moet vooral effectief zijn. Een slideshow lijkt een mooie eye-catcher te zijn, maar is helaas vaak een conversiekiller…
Hieronder helpen we je met de voor- en nadelen van een slider op je homepage. Wel of geen slideshow op je website?
Wel een slider op je website:
- Je hebt een bijzonder product centraal staan, dat je van allerlei kanten wilt belichten.
- Gevoel en sfeer is zo belangrijk, alleen een slideshow met meerdere foto’s kan dit tot uitdrukking brengen.
- Je maakt een soort verhaal of opsomming op meerdere slides, waardoor je bezoekers wél triggert om verder te lezen.
Geen slider op je website:
- Een slideshow zorgt voor voor heel veel minder clicks op een website (conversiekiller). Dit blijkt uit diverse tests, onder andere van Jakob Nielsen (bekende usability-expert).
- Het kan zijn dat de bezoeker niet eens naar je slider kijkt. We zijn min of meer geprogrammeerd om advertenties te vermijden en een grote slideshow kan onbewust geassocieerd worden met een advertentie.
- De tekst die men eigenlijk zoekt, staat pas laag op de pagina. Je moet dus eerst scrollen.
- Een slideshow gaat vaak te traag, daarom ziet men alleen de eerste afbeelding.
- Een slideshow kan te snel gaan als er teveel tekst op staat. Dan komt de boodschap niet over.
- Bezoekers van een site hebben weinig geduld. In een kleine seconde beslissen ze (of hun onbewuste) of deze website aansluit bij de behoefte. Ze gaan niet afwachten tot jouw boodschap zichtbaar wordt in de slideshow.
- Bij responsive design wordt een slideshow op een smartphone zo klein, dat de foto nauwelijks meer kracht heeft en tekst niet meer gelezen kan worden.
- Een slideshow zonder veel gewone tekst op de homepage is nadelig voor de zoekresultaten in Google.
- Een slideshow is minder gebruikersvriendelijk voor mensen met een visuele handicap (spraaksoftware weet hier geen raad mee).
- De focus bij het lezen verdwijnt als een slideshow steeds beweegt (irritatiefactor).
- Een slideshow werkt vertragend (inladen) en vraagt meer code (Javascript), dit kan een nadelige factor zijn bij Google.
Over het algemeen raden usibility-experts het gebruik van slideshows dus af. Ook als je denkt dat het heel belangrijk is, zoals bij autowebsites. Maar wat moet je dan doen?
Alternatieven voor een slider:
- Kies voor één foto, dus geen slide, de foto, tekst en call-to-action button zijn prominent aanwezig (geen keuzestress).
- Verdeel de slides over de pagina. onder elkaar, of in blokken. Met duidelijke call-to-actions (buttons bijvoorbeeld).
- Kies voor een video. Deze zijn bewezen effectiever dan een slideshow. Een video is natuurlijker dan een slideshow en behoudt daardoor meer de aandacht.
- Gebruik geen foto’s, maar wel een pakkende tekst met direct een link waarmee men kan bestellen/informatie aanvragen, enzovoort.
Als je een slideshow écht op je homepage wilt tonen, zorg dan in ieder geval voor navigatiemogelijkheden bij de slideshow. Bijvoorbeeld dat als je met je muis over de slide gaat hij stil staat. En dat je makkelijk terug kunt gaan naar de vorige slide. Zo heeft de bezoeker in ieder geval het idee dat hij of zij zelf de controle heeft.