De titel is belangrijk voor zoekmachines. Hier kunt u dus dankbaar gebruik van maken!
De paginatitel is bovenaan in het scherm te zien in de blauwe balk, of op het “tabje” van de website. Ook krijgt u de titel meestal te zien als uw website zichtbaar wordt op een pagina met zoekresultaten van een zoekmachine.
Met een goede pagetitle word je beter gevonden in zoekmachines. In feite focus je je met een goede pagetitle op een bepaalde doelgroep of behoefte. Als je hier de juiste woorden kiest, zul je hoger eindigen in Google.
Meest gemaakte fouten:
De meeste bedrijven zijn geneigd om alleen de bedrijfsnaam in de titel op te nemen. Dat is zonde, want waarschijnlijk wordt u hier toch wel op gevonden. Zeker als de bedrijfsnaam ook al in de domeinnaam is verwerkt. Of men gebruikt alleen de woorden als “home”. Ook dat heeft geen enkel nut en werkt zelfs tegen je. Vanaf vandaag gaan we dat dus anders doen.
Om u te helpen bij het maken van goede titels voor uw website volgt hier een stappenplan.
- Geef elke pagina van uw website een andere titel.
Op elke pagina zal de focus ergens anders op liggen. In plaats van “diensten en de bedrijfsnaam”, zet u dan bijvoorbeeld neer: Webdesign, bouwen van websites en zoekmachineoptimalisatie – Y-Catcher!
In plaats van “Y-Catcher! Contact” schrijft u: Webdesign en zoekmachine-optimalisatie,
Y-Catcher! Zaanstreek - Richt u op 60 tot 80 leestekens per titel.
Gebruikt u weinig, dan maak je niet optimaal gebruik van de mogelijkheid. Gebruikt u teveel, dan wordt een deel niet gebruikt en niet gezien en heeft dus geen enkele zin. Bovendien is het verstandig om u te richten op één zoekterm. - Zet de belangrijkste woorden vooraan.
De eerste woorden zijn belangrijker dan de woorden die achteraan staan. Houd hier rekening mee, maar overdrijf niet. Zie ook punt 4. - Maak een prettig leesbare tekst.
U zou kunnen denken dat een opsomming ook prima is. Toch kan dit slordig staan op een pagina met zoekresultaten. Beter is om de tekst zo uitnodigend mogelijk te maken. Hiermee verhoogt u de kans dat ze uw website uitkiezen om te bekijken. Bijvoorbeeld: Zoekmachine-optimalisatie maakt uw website vindbaar! - De schrijfwijze kan veel verschil uitmaken!
Zoekmachineoptimalisatie, zoekmachine-optimalisatie, zoekmachine optimalisatie. Op zich 3x hetzelfde sleutelwoord. En toch kan dit drie keer een totaal ander resultaat opleveren in zoekmachines. Hoe kan je dit voorkomen? Door hele belangrijke sleutelwoorden op verschillende manieren weer te geven op een aantal pagina’s. Nog een voorbeeld: “aanleg tuinen” is iets anders dan “tuinaanleg” of zelfs “aanleg tuin”. Het levert allemaal verschillende resultaten op. - Gebruik zo min mogelijk twee keer hetzelfde woord in de titel.
De zoekrobots zien dit als oneigenlijke trucjes en zullen dit afstraffen door de titel niet meer mee te tellen!
Met deze tips zal het vast lukken een goede titel te maken!
Wilt u persoonlijk advies waarmee u uw website zelf veel beter vindbaar of succesvoller maakt? Neem dan vandaag nog contact met ons op!