Je wilt een kamer ergens boeken en je denkt dat je een geschikt hotel hebt gevonden. Dan wil je de kamer natuurlijk ook even goed bekijken. En daar gaat het op heel veel vakantiesites mis…
Er wordt een fotogalerij getoond die op zich prima werkt op de computer of laptop, maar op een mobiel slechts een hele kleine foto’s oplevert. Die wil je dan vergroten met je vingers en dan verdwijnt de foto alle kanten op, maar je ziet niks meer. Of je ziet maar de helft als je je mobiel een kwartslag omdraait in de hoop dat je het dan beter ziet. Of je kunt sowieso helemaal niet inzoomen.
Dat werkt ontmoedigend als je wel graag vooraf goed wilt zien of je hier wilt overnachten.
Zie het voorbeeld hieronder. Dit voorbeeld is zelfs van een bekende hotelketen…. (screenshot iPhone – sept 2021, zowel staand als liggend).
Waarom is een goede fotoweergave op je website belangrijk als marketingtool?
Heel veel mensen zoeken op een mobiel. Zeker als het gaat om een hotelkamer of B&B. Bij een vakantie die wat langer duurt, is er vaak wel een eerste oriëntatie op mobiel, om daarna verder te kijken op een computer of laptop.
Als je mensen voor je wilt winnen (dit zijn niet voor niets vakantiemarketing tips 😉), is het dus belangrijk dat foto’s op je website groot genoeg getoond worden en dat bij voorkeur mensen kunnen inzoomen met hun vingers om de foto nog beter te bekijken. Niet alleen voor slechtzienden nuttig, maar veel mensen hebben wat meer moeite om alles goed in zich op te nemen op een mobiel en zoomen graag in.
Hoe kun je dit wel goed doen?
We kunnen niet een systeem noemen wat je moet gebruiken. Een website kan op zoveel manieren gebouwd zijn. En binnen het systeem zijn er weer talloze opties.
Belangrijk is dat je dit met je websitebouwer bespreekt. Dat je hiervoor een goede oplossing wilt. Hij of zij kan je dan adviseren. Maar kijk ook even of de makkelijke oplossing hieronder misschien ook aanspreekt. Geen fancy photobox, maar wel een hele gebruiksvriendelijke en makkelijke oplossing.
De meest eenvoudige, snelste en goedkoopste oplossing is namelijk als je foto’s gewoon op de pagina plaatst. Onder elkaar. Zonder specifiek programma. Het is wel belangrijk dat je de foto’s verkleind wordt voor web, anders wordt het een wat zware en trage pagina en dat is niet handig voor je vindbaarheid en ook niet fijn voor bezoekers die zonder Wifi op je website kijken (bijvoorbeeld in de auto, zoekende naar een goed hotel).
Het rechtstreeks plaatsen van foto’s op de pagina levert de volgende voordelen op:
- Grote foto’s geven direct een goed beeld, zowel op desktop als op mobiel
- Foto’s die rechtstreeks zijn geplaatst, kunnen makkelijk vergroot worden op een mobiel (inzoomen met je vingers).
- Deze foto’s kunnen makkelijk en efficiënt geoptimaliseerd worden voor zoekmachines, dit zorgt ervoor dat je website beter gevonden wordt (komen we in een andere vakantiemarketing-tip op terug).
Wat kun je nu doen?
Ga eerst eens kijken naar je eigen website op je mobiel. Heb je een iPhone, vraag dan ook eens aan iemand met bijvoorbeeld een Samsung of je hierop even naar je site mag kijken. Of andersom natuurlijk. Je hebt ook tools op je computer om de weergave op de mobiele telefoon te zien. Mijn ervaring is dat dit soms toch anders is, dan als je echt op een mobiel kijkt. Dus dat zou toch mijn voorkeur hebben.
Kijk dan hoe de foto’s op je site (dan gaat het met name om een fotogalerij, of groepje foto’s bij elkaar) op een mobiele telefoon getoond worden. Kun je alles goed zien? Zijn de foto’s niet te klein. Kun je makkelijk inzoomen of snel naar de volgende foto door te scrollen of te swipen?
Als het goed werkt, dan is het prima. Als je twijfelt, kun je dit eens voorleggen aan anderen. Hoe kijken zij er naar? Als het eruit ziet als het voorbeeld hierboven, dan zou ik toch overwegen om voor een betere oplossing te gaan.
Overigens, wees niet te zuinig met foto’s. Eén foto van een hotelkamer of vakantiehuisje is echt niet voldoende. Laat goede foto’s maken en investeer in sfeerfoto’s. Bij vakantiehuisjes moet je als geïnteresseerde een goed beeld krijgen van de woonkamer, keuken, slaapkamer(s), badkamer en tuin. Mensen moeten er zin in krijgen om bij jou te mogen overnachten. Ook als het eenvoudig is, of wat verouderd, laat het gewoon zien. Want ook dan is er altijd een doelgroep die dit prima vindt, zeker als de prijs-kwaliteitverhouding goed en realistisch is.
#Vakantiemarketing Tip 1: Waarom je website beveiligen met SSL?