Door smartphones ontstaat een nieuwe manier van zoeken. En dat heeft consequenties voor zoekmachine-optimalisatie.
In de eerste plaats doordat Google websites die responsive zijn, hoger positioneert (dus je krijgt meer ‘punten van Google’ als je website ook geschikt is voor mobiel). Maar er is meer waar je rekening mee moet houden bij smartphones.
Gesproken zoekopdrachten?!
Je kunt tegenwoordig op steeds meer smartphones iets vragen aan je persoonlijke assistent. Je praat rechtstreeks tegen de telefoon en je geeft een opdracht (zet die en die afspraak in mijn agenda), of je vraagt waar de dichtstbijzijnde supermarkt te vinden is.
Op de iPhone heb je hiervoor Siri, die werkt al erg goed. Ook de Android telefoons volgen met Google Now. Tevens wordt Cortana (Mircosoft) verder ontwikkeld, ook een soortgelijke tool voor spraakopdrachten.
Het zijn een soort robots, je kunt alles aan hen vragen en zij geven antwoord. Als een virtual assistent. Of het nu een afspraak plaatsen is in de agenda, een app openen op je toestel óf een online zoekopdracht. En dat laatste heeft consequenties voor zoekmachine-optimalisatie.
Siri werkt al heel goed in het Nederlands, al is het Engels nog beter doorontwikkeld.
Het is sowieso verbazingwekkend hoeveel Siri al begrijpt in het Nederlands.
Het is nu wellicht nog een beetje vreemd om tegen een telefoon te praten (tenzij je belt uiteraard ;-)), maar het zal steeds gewoner zijn. Want het is gewoon erg makkelijk.
- Praten gaat veel sneller dan typen
- Deze ‘robots’ gaan je steeds beter snappen
- Er is meteen integratie met je telefoon (je kunt meteen een actie eraan koppelen).
Zoekmachine-optimalisatie voor Siri of Google Now
Als je zoekt in Google, gewoon met je toetsenbord, gebruik je vaak korte, maar genuanceerde zoekopdrachten, zoals:
- schilder in Zaandam
- relatietherapeut Amsterdam
- goedkope fiets met fietskrat
- pannenkoeken met speltmeel
Bij een gesproken zoekopdracht maak je een echte zin. Bijvoorbeeld:
- ik zoek een schilder voor kozijnen in Zaandam
- ik ben op zoek naar een goede relatietherapeut in Amsterdam
- waar kan ik een goedkope fiets met een fietskratje kopen?
- ik zoek een recept voor pannenkoeken gemaakt met speltmeel
Je gaat met gesproken zoekopdrachten vaak onbewust nog een beetje verder:
- Waar vind ik de beste relatietherapeut van Amsterdam?
Hoe zorg je ervoor dat je goed gevonden wordt door deze spraakrobots?
Natuurlijke teksten
Inderdaad, daar komen de natuurlijke teksten weer. Unieke en interessante teksten zijn de basis. Je richt je bovendien op long-tail-keywords. Dat wil zeggen, langere zoektermen. Het worden bijna zinnen in plaats van korte zoektermen (een schilder van kozijnen in Zaandam in plaats van Schilder Zaandam). Ook regio-aanduidingen kunnen erg belangrijk zijn. Soms moet je die juist weglaten als je in heel Nederland gevonden wilt worden.
En ja, in tegenstelling tot wat veel website-eigenaren willen, heb je eigenlijk gewoon veel en goede teksten nodig, wil een virtual assistent zoals Siri of Google Now jouw website gaan ‘promoten’. Maar ook voor Google Search geldt dit nog steeds. Ook al willen we vaak op onze eigen website korte en bondige teksten, zoekmachines hebben nu eenmaal informatie nodig en die vinden ze in de (unieke) teksten die zijn ingevoerd op de website. “Less is more” geldt niet voor zoekmachines…
SEO
Is SEO (zoekmachine-optimalisatie) dan niet meer nodig?
Ja toch wel, al kun je steeds meer zelf. Zoals veel schrijven… En het schrijven van blogberichten.
Waarmee kan een SEO specialist dan helpen?
In de praktijk blijken ook natuurlijke teksten soms niet logisch te zijn. Zo zijn er omschrijvende teksten zonder echte sleutelwoorden. Bijvoorbeeld:
“wij doen al het leidingwerk en gaan daarbij professioneel te werk”.
Nu is leidingwerk wel een sleutelwoord, maar zeker niet de belangrijkste. Vrijwel niemand zoekt op ‘Leidingwerk Amsterdam“, als je een nieuwe waterleiding nodig hebt. Stel dat zo’n tekst nog langer is, dan ontbreekt vaak nog steeds het belangrijkste sleutelwoord, zoals bijvoorbeeld het woord ‘loodgieter‘. Men zoekt wel op loodgieter Amsterdam voor nieuwe waterleiding’.
Iemand met veel verstand van zoekmachine-optimalisatie ziet dit meteen en zal dit herstellen.
Ook kun je ervoor zorgen als SEO-technicus dat een website zeer makkelijk en snel te indexeren is, waardoor het een écht goed vindbare website wordt. Niet elke website is namelijk in de basis goed, maar daar hebben we al veel vaker over geschreven. Voor alle zoekopdrachten, geschreven of gesproken, is een goede technische basis nog steeds noodzakelijk. Vervolgens kun je zelf de website gaan vullen met unieke teksten, waarmee je onderscheidend bent. Dat vinden zoekmachines interessant.
Vergeet Bing niet!
Denk er aan dat Siri met de gesproken zoekopdrachten niet zoekt in Google, maar in zoekmachine Bing. Het is iets waar je niet snel bij stilstaat, omdat het niet duidelijk zichtbaar is. Ondanks dat Google zo’n extreem groot marktpercentage heeft, moet je dus rekening houden met het feit dat je ook goed gevonden wordt in zoekmachines als Bing.
Nu is er goed nieuws, als je je website zeer toegankelijk maakt voor zoekmachines en aan een aantal voorwaarden voldoet (zoals een paar belangrijke voorwaarden die hierboven staan), dan zal je website ook in Bing goed gevonden gaan worden. Juist omdat je het zoekmachines makkelijk en aantrekkelijk maakt.
Blijf dit wel zelf testen!
Kortom
Een website gaat steeds mee in allerlei ontwikkelingen. Echter, een website die in de basis goed is, heeft een langere levensduur dan een andere!