Veel marketingbureaus kiezen opvallend vaak voor vluchtige marketing. Dat valt op en vinden wij eigenlijk verbazingwekkend. Snel scoren, snel resultaat. En weer opnieuw beginnen…. Terwijl duurzame marketing vaak langdurig (zelfs jarenlang) tot betere conversies leidt. Voor hotels, vakantieparken, campings en B&B’s, waar veranderingen niet heel snel gaan, kan duurzame marketing veel interessanter zijn. Want de vakantiebranche promoot geen blousje dat na 6 maanden al lang weer uit het assortiment is verdwenen. De basis van een hotel, camping of vakantiepark blijft langdurig hetzelfde. Natuurlijk zijn er ontwikkelingen, zoals een uitbreiding of renovaties. Maar ook die veranderingen zijn niet voor even, maar voor lange tijd.
In dit artikel leg ik het verschil uit tussen vluchtige en duurzame marketing en hoe je beide vormen kunt combineren voor een ideaal resultaat.
Wat verstaan wij onder vluchtige marketing?
De meest vluchtige reclame is die van influencers op sociale media. Sowieso is sociale media snel en vluchtig en maar heel kort interessant. Een populaire influencer aan de rand van een zwembad met een cocktail in de hand en in een mooie setting wordt misschien wel op het idee gebracht om daar ook heen te gaan. Stel dat je dat ziet op Insta, hoe groot is de kans dat iemand ook meteen gaat boeken? Hoe oud is de gemiddelde kijker naar deze post en is dit wel je doelgroep? En hoe groot is de kans dat iemand deze post na twee dagen weer is vergeten, omdat er alweer zoveel andere vakantieposts voorbij zijn gekomen?
Dit klinkt alsof we hier heel negatief over zijn, maar dat is niet zo. Influencermarketing via sociale media kan wel degelijk goed werken, mits je het goed aanpakt. Ten eerste worden mensen het meest verleid op sociale media door posts van familie, vrienden en kennissen. Over het algemeen zijn dat geen strakke foto’s, maar wel authentiek en van mensen die je vertrouwd.
Datzelfde kan ook gelden voor mensen met een zekere autoriteit. Bijvoorbeeld je favoriete zanger die een weekje ergens op vakantie is en dat tijdens deze week ook laat zien op Instagram of TikTok. Ook dan gaat het niet zo zeer om gelikte foto’s, maar wel om de beleving van die persoon. Wat dat betreft lijken influencers op Youtube (bekende vloggers), meer resultaat te boeken. Maar eigenlijk is wat zij doen ook duurzame marketing. Daar kom ik hieronder op terug.
Waarom zijn bovengenoemde voorbeelden vluchtige marketing? Ik beschrijf het hierboven al even. Iemand krijgt even vluchtig mee wat een leuk hotel, of gave omgeving is. Maar na enkele dagen is die post al zover weggezakt, dat bijna niemand er meer naar kijkt. Het is ook best lastig om daarna nog terug te zoeken waar het ook al weer was en bij wie je het hebt gezien. Zeker als je na een half jaar alsnog je vakantie wilt boeken… Bovendien boekt men nooit rechtstreeks via social media. Men gaat dus alsnog zoeken naar de locatie of accommodatie op internet.
Je zou radio- of televisiereclame ook vluchtig kunnen noemen. Toch kan de kracht dan wel zitten in de herhaling van diezelfde spot. Een keer een reclamespot is niet zo effectief als de spot meerdere keren herhalen binnen een bepaalde periode. Er kan herkenning ontstaan en dat maakt het minder vluchtig. Als het budget wat kleiner is, dan is met name televisiereclame vaak geen optie.
Dus bij kleding of iets dat heel actueel is (zoals het promoten van een slee, precies als er sneeuw valt), kan snelle marketing in de vorm van influencermarketing op sociale media heel effectief zijn. Wil je langer effect hebben van je marketinginvestering kun je kiezen voor duurzame marketing.
Wat verstaan wij onder duurzame marketing?
Je kunt duurzame marketing het beste omschrijven als een vorm van marketing waar je lang profijt van kunt hebben. Een eenmalige investering waar je langer je hotel, camping, vakantiewoning, goed vindbaar mee kunt maken. Belangrijk is dat daarbij alle unieke en belangrijke punten van de accommodatie en locatie onder de aandacht gebracht worden. Dat doe je door middel van content (tekst, foto’s en/of video).
Het gaat dus niet om de bezoekersaantallen binnen een maand nadat het artikel is gepubliceerd, maar je richt je wel op goede posities in Google. Dat kan soms wat langer duren. Maar het heeft wel dubbel effect. Niet alleen kan het artikel goed gevonden worden, het kan er ook voor zorgen dat de eigen website beter gevonden wordt in Google.
Bij vluchtige marketing is er eigenlijk geen aandacht voor de vindbaarheid in Google of het makkelijk terugvinden van de post op sociale media. Vlogs vallen wel onder duurzame marketing. Je kunt de video embedden in een bijpassend artikel. Ook kun je op Youtube gebruik maken van de zoekfunctie en zo ook oudere video’s terug vinden.
Voorwaarden voor duurzame marketing:
- Unieke content (dus deze tekst staat alleen op die specifieke website).
- Altijd genoeg tekst in een artikel, maar foto’s en video zullen dit nog meer ondersteunen.
- Niet te veel standaardteksten (levendige omgeving, prachtige natuur). Wel specifieke omschrijvingen: de camping staat aan een kabbelend beekje waar kinderen en honden heerlijk kunnen spelen. Ook een video goede omschrijvingen meegeven.
- Teksten en beelden houden rekening met de behoeften van de bezoeker en sluit aan op logische zoektermen.
- Je hoeft hier niet per se voor naar de locatie toe, aan de hand van vragen en verstrekte informatie kun je al heel goed een artikel maken. Meekijken op locatie kan een toegevoegde waarde hebben, maar niet als het een georganiseerde persreis is, waarbij iedereen nog steeds hetzelfde ziet en meemaakt. Voor een goede video/vlog binnen de vakantiebranche is het natuurlijk wel handig om op locatie te filmen.
Waarom is dit duurzame marketing?
Duurzaamheid gaat uit van producten en diensten die langer mee gaan en niet te veel negatieve invloed hebben op het milieu. Van duurzame marketing zoals hierboven beschreven, kun je jarenlang profijt hebben. Een influencer die langs komt, is hier vaak heel kort, gaat van de ene locatie naar de andere locatie, en de aandacht die je hierdoor voor je bedrijf krijgt is bijzonder kort.
Combineer duurzame marketing met vluchtige marketing
Bij grote veranderingen of een opening van een een vakantie-accommodatie kunnen influencers op kort termijn veel aandacht voor de accommodatie opleveren. Dit kun je ondersteunen met duurzame marketing, waarin in een blog de aanwezige influencers benoemd worden en hun specifieke bevindingen. Als je dit tijdig doet, dan is er ook een goede vindbaarheid in Google als men naar de specifieke locatie gaat zoeken in combinatie met de specifieke influencer. Een win-win-situatie!
Overigens geldt dit alles uiteraard ook voor de leisure branche.
Duurzaam op vakantie
Wij zien duurzame vakantiemarketing dus vooral als lange-termijn-marketing waarbij een goede vindbaarheid en conversie centraal staan (gedurende jaren). En niet op steeds korte, snelle marketingmomenten waarbij je vooral richt op het aantal kliks en weergaves.
Daarnaast staan duurzaam reizen en duurzame vakanties in grote belangstelling. Ook dit kan uiteraard gekoppeld worden aan duurzame vakantiemarketing, waarbij je je op langdurig goede resultaten richt én op de duurzaamheid tijdens reis of op de vakantielocatie.